مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

- در كتاب اخلاق اسلامي نوشته آقاي محمد علي سادات كه معمولا در مراكز آموزش عالي تدريس مي شود. معاد را بيشتر جنيه روحاني داده و چنين ابراز داشته كه بهشت و جهنم نسبت چندين جزء عمل انسان كه فقط انسان را از خداي خويش دور مي كند و عمل صالح و معنويات نزديك است . ( چرا نوشته آقاي سادات با آقاي قوچاني در سياحت غرب تضاد دارد ؟
ج1- معاد هم جسماني است و هم روحاني .قرآن كريم در حدود 1400 آيه مربوط به محشر وقيامت و روز واپسين است وآيات زيادي در باره چگونه زنده شدن و نعمتهاي بهشتي و چگونگي عذاب ناز ل شده است .
معاد جسماني به اين معناست؛ كه انسان با مشخصات دنيوي اش با همين روح و جسم در قيامت حاضر مي شود .اوست كه به همان قيافه دنياي به حسابش رسيدگي ميگردد و پس از بازرسي و حساب و كتاب به دوزخ يا به بهشت برود معاد جمساني جزء ضروريات دين است . در ميان فلاسفه اگر چه در جسماني بودن يا روحاني معاد اختلاف نظر وجود دارد و بعضي از فلاسفه غير اسلامي به معاد روحاني معتقدند. اما فيلسوفان و متفكران مسلمان همه معاد جسماني را امري مسلم ميدانند .
شيخ الرئيس ابوعلي سينا در شفا بعد از بحث معاد مي فرمايد : « حتي اگر نتوانيم معاد جسماني را از نظر دليل ثابت كنيم, اما پيامبر اسلام ( ص ) كه هم راستگو است و هم درست پندار با زبان وحي سخن مي گويد از معاد جسماني خبر داده است و بايد تعبدا بپذيريم كه معاد جسماني است .
ملاصدرا شيرازي بزرگ فيلسوفان قرن يازدهم عمدتا حركت جوهري را براي اثبات معاد جسماني بيان كرده است. بنابر اين از نظر اسلام اعم از شيعه و سني فقهاء و فلاسفه و متكلمين معتقدند معاد كه از اصول دين است, جسماني است و انسان با همان تر كيبي كه در دنيا دارد روز قيامت در صحرائي محشر حاضر مي شود و پس از دادرسي با همان هيأت به بهشت برود يا جهنم.
اما لذات در بهشت دو قسم است :
1- لذائذ روحاني ؛ همچون سخن گفتن با خداي تعالي و نشست و برخاست با پيامبران الهي و اهل بيت عصمت و طهارت .
2- لذائذ جسماني مانند آشاميدن تماس با حور العين جلوس در قصرها مشاهده مناظره بهشت و ....
عذاب جهنم هم دو قسم است :
1-عذاب روحي : مانند عذاب وجدان وتأسف خوردن و ديگر شكنجه هاي روحي , چون يكي از اسامي قيامت ( يوم الحشره ) است زيرا همه مردم چه صالحين و صالح ها تاليف ميخورند كه چرا بيشتر كار خوب انجام نداده و از عمر گرانبهايشان بهره نبرده اند و بدكاران تاسفشان براي اينستكه چرا معصيت كرده و واجبات الهي را گردن ننهاده اند.
2- عذاب جسماني : چون سوختن گوشت و پوست و استخوان , نوشيدن آب حميم و زقوم خوردن « ان الذين كفروا با اياتنا سوف نصيلهم نارا كلما نضجت جهودهم بد لنا هم جلودا غير ها ليذوقوا العذاب » ( 1)
ترجمه : آنانكه كافر شدند و آيات ما را منكر شدند بزودي در آشنا دوزخشان افكنيم كه وچه پوست تشان بسوزد , به پوست ديگرش مبدل سازيم تا سختي عذاب را بچشند . !!
درباره معاد جسماني آيات فراواني رامي توان شاهد آورد آيه هاي 209 تا 260 سوره مباركه بقره در مورد ( عُزَير) پيغمبر و حضرت ابراهيم ( ع ) دو حكايت وارد شده است كه مي توان به تفسير نمونه جلد 2 مراجعه نمود و شما كه اهل تحقيق هستيد كتب ذيل را مطالعه كنيد
1- معاد در قرآن , آيه الله مظاهري
2- بسوي جهان ابدي , زين العابدين قرباني
3- معاد , محسن قرائتي
4- زندگاني جاويد يا حيات اخروي , شهيد مطهري «ره »
5- حيات پس از مرگ , علامه فقيه مرحوم سيد محمد حسين طباطبائي « ره »در معاد شناسي ده جلد , تأليف سيد محمد حسين حسيني تهراني .
پس مي توان گفت كه آقاي سادات به جنبه روحاني معاد پرداخته و اين دليل بديهي معاد جسماني نيست و بعد جسماني را مطرح كرده كه قطعا روح هم در آن مطرح است. يعني در اثبات معاد جسماني معاد روحاني هم ثابت مي شود چون جسم بدون روح قابل درك هيچ مساله اي نيست .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.